Eerste Hulp Bij Crowdfunding

Voor als je gaat beginnen of al begonnen bent.

Iets nieuws beginnen gaat gepaard met vallen en opstaan. Laat het risico van vallen je niet weerhouden om vandaag de eerste stap te zetten. Met de juiste energie komt ook jouw campagne (weer) in beweging.

Een initiatief van

Een initiatief van

FAQ | Bijsluiter

Weet jij al wat je zou moeten weten om een goede start te maken?

Test je basiskennis over crowdfunding. Bekijk nu de video's en lees de bijsluiter voor meer.

Oriëntatie

Overweeg je crowdfunding?

Wat is crowdfunding?

Met crowdfunding kan je als je het goed aanpakt de financiering ophalen die je nodig hebt voor jouw onderneming, project of ander initiatief. Naast geld kan crowdfunding aan nog veel meer bijdragen, zoals de naamsbekendheid, feedback en resultaat in de vorm van bijvoorbeeld betalende klanten.

Wat kan crowdfunding voor mij betekenen?

Met crowdfunding kan meer dan veel mensen denken. Crowdfunding is voor veel verschillende ondernemingen en initiatieven geschikt. Afhankelijk van het soort ‘project’ wordt gekozen voor een bepaalde vorm van crowdfunding, een bepaald platform en invulling van de strategie en campagne. We zijn positief daar waar het kan, maar ook eerlijk wanneer het moet, we zeggen het dus ook eerlijk wanneer je er beter niet aan kan beginnen. Met onze ervaring kunnen we je goed helpen met de vragen die beantwoord moeten worden voordat je begint.

Kom ik in aanmerking voor crowdfunding?

Ben jij iemand die (eindelijk) iets (nieuws) gaat beginnen, een onderneming, een project of zelfs een beweging, dan is dit boek voor jou en is het tijd om de mensen met wie je er al over hebt gesproken te laten zien waartoe jij in staat bent. De mensen die in jou geloven zullen de eersten zijn die een bijdragen kunnen leveren aan jouw uiteindelijke succes. Hetzelfde geldt natuurlijk voor degene waarin jij gelooft, aan zijn of haar succes kan jij als eerste een belangrijke bijdrage leveren. Ken jij iemand die (eindelijk) iets (nieuws) gaat beginnen geef het boek dan cadeau en laat hiermee zien dat je in hem of haar gelooft. Ook voor de meer ervaren ondernemers biedt crowdfunding veel mogelijkheden, je hoeft je dus geen starter te voelen om er mee aan de slag te kunnen.

Platform, Strategie & Campagne

Welk platform past bij mijn onderneming of initiatief en draagt echt bij aan het succes?

We zijn maar gestopt met tellen, het aantal platformen in Nederland en daarbuiten is enorm. Aantallen zijn wat dat betreft ook niet relevant. Het gaat om de kwaliteit van de platformen en de toegevoegde waarde die zij daadwerkelijk kunnen hebben voor jouw crowdfunding. Wegen de kosten van een platform op tegen de toegevoegde waarde van het platform? Is een internationale campagne mogelijk en haalbaar? Is ‘eigen’ crowdfunding techniek beter voor jouw onderneming of initiatief?

Het voordeel van bestaand crowdfunding platformen kan zijn dat hun bestaande netwerk een bijdrage kan leveren aan het succes van jouw crowdfunding campagne. Hier kunnen beperkingen tegenover staan die niet passen bij jouw onderneming, initiatief, strategie en gewenste campagne. Wat kan je van een bestaand platform verwachten en zijn er andere manieren om er meer uit te halen via het platform of via ‘eigen’ crowdfunding techniek? Wij hebben de ervaring om je hierbij te helpen.

Kijk bij onze services om een idee te krijgen van de mogelijkheden.

Hoe kun je crowdfunding inzetten op een manier die past bij jouw organisatie en organisatiedoelen?

Crowdfunding kan je wanneer je het op de juiste manier inzet naast het benodigde geld meer opleveren. Deze toegevoegde waarde kan er voor zorgen dat de kans op succes van jouw onderneming wordt vergroot. Crowdfunding kan er ook voor zorgen dat je meer controle blijft houden over de koers van jouw onderneming doordat een ander soort investeerder bij jouw onderneming wordt betrokken. Afhankelijk van de fase waarin jouw onderneming in zit kunnen bijvoorbeeld potentiële klanten in jouw onderneming investeren door op voorhand producten of diensten af te nemen. Dit kan naast een proof of concept (mensen willen jouw product of dienst hebben) en een proof of capability (je toont aan dat je het product of de dienst ook kan verkopen) opleveren. Deze bewijsvoering is mogelijk interessant voor andere partijen die willen investeren of financieren. Met mogelijke vervolg investeerders en/of financiers moet nu al rekening worden gehouden. Je wilt niet dat de manier van financieren waarvoor je nu kiest straks vervolgfinanciering in de weg staat. Het zogenaamde stapelen van financieren en de eerder besproken toegevoegde waarde komt aan bod in deze fase van de voorbereiding.

Kijk bij onze services om een idee te krijgen van de mogelijkheden.

Hoe kom je tot een opvallend, passend en doeltreffend campagneplan?

Of je nu een crowdfunding campagne start op een bestaand crowdfunding platform of dat je hiervoor gebruikmaakt van customized crowdfundingtechniek, in beide gevallen moet je opvallen met je campagne bij het juiste publiek. Naast dat er een aantal wetmatigheden zijn waar slim gebruik van gemaakt kan worden speelt creativiteit een belangrijke rol om de kans van slagen van jouw campagne te vergroten.

Kijk bij onze services om een idee te krijgen van de mogelijkheden.

Sta je voor keuzes in crowdfunding?

Voorbereiding, Uitvoering & Nazorg.

klaar voor crowdfunding?

Hoe draagt een goede voorbereiding bij aan een goede start en een succesvolle campagne?
Een goede voorbereiding geeft jou, je team en uiteindelijk ook de crowd het vertrouwen dat nodig is om de doelen van de crowdfunding campagne te kunnen halen. Uiteraard gaat het verder dan vertrouwen. Een goede voorbereiding scheelt veel werk tijdens de uitvoering van de campagne.

Lees onze preview om een idee te krijgen van wat je te wachten staat.

Wat heb je nodig en wat moet je doen voor een succesvolle campagne, hoe stuur je bij wanneer nodig?

Wat is er nodig aan resources, zowel mensen als andere middelen? Door onze ervaring weten wij waar de omslagpunten zitten in een crowdfundingcampagne en hoe deze gerealiseerd kunnen worden. We weten ook waar knelpunten kunnen ontstaan, hoe deze voorkomen kunnen worden en hoe er goed op kan worden gereageerd. Wanneer er onvoldoende resources binnen de organisatie aanwezig zijn kunnen wij de nodige ondersteuning bieden.

Kijk bij onze services om een idee te krijgen van de mogelijkheden.

Hoe onderhoud je de relatie met jouw crowd, hoe blijven ze betrokken bij jouw onderneming of initiatief?

Een crowdfundingcampagne stopt niet op het moment dat het doelbedrag (of meer) is opgehaald. Naast het leveren van mogelijke rewards en het nakomen van de gemaakte beloften is het belangrijk om de crowd blijvend te involveren. Op deze wijze levert de crowd een blijvende toegevoegde waarde.

Lees onze preview om een idee te krijgen van wat je te wachten staat.

Contact

Algemene VoorwaardenPrivacy Policy  /  KvK: 74829483  /  RSIN/BTW: NL178307154B01  

© 2019 Eerste Hulp Bij Crowdfunding /  EHBC is een product van Get a Crowd / Alle rechten voorbehouden